Nieuws


Last van je onderrug? - zondag 7 mei 2017

Afbeelding invoegen
Heb je last van je onderrug, zonder uitstralende beenpijn? Lees meer!
 
Uit schattingen blijkt dat ongeveer 60-90% van de bevolking ooit te maken krijgt met rugpijn.
Het beloop van rugpijn is meestal gunstig: bij 80-90% van de mensen met lage-rugpijn verdwijnen de klachten binnen 4-6 weken, waarvan de eerste 2 weken het meest pijn en beperkingen geven in bewegen. (bron richtlijn rugpijn fysiotherapie)
Heb je last van je onderrug, zonder uitstralende beenpijn?
 
Lees verder voor 5 tips waardoor je misschien zo weer op de been bent.
 
 
1. Probeer zo veel mogelijk in beweging te blijven, ook al doet belasten wel pijn. Vooral als je veel moet zitten op je werk is het belangrijk om veel af te wisselen van houding en bewegingen.
 
 
2. Met rugpijn wordt een goede nachtrust ook een stuk lastiger, vaak weet je niet hoe je moet liggen om je rug minder te voelen. En juist goed slapen helpt bij het herstel van je lichaam.
Probeer op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieen om zo min mogelijk belasting op je wervelkolom te hebben. Kan je alleen op je rug liggen? Met je benen gebogen haal je ook meer druk van je lage rug. Dus een kussen onder je knieeen is dan nog een optie.
 
 
3. Als je veel last heb van je rugpijn grijp je snel naar pijnstillers. Naast paracetamol kan je ook kiezen voor ontstekingsremmende en koortsverlagende werking. Deze zijn alleen niet voor iedereen geschikt. Vraag eerst na bij je apotheek of huisarts of je dit mag/kan nemen voordat je hiermee begint. Houd er rekening mee dat je rugpijn hier niet mee over gaat, maar alleen verlicht. Wel zorgt het ervoor dat je dan beter kan bewegen en beter kan slapen, wat beide positief werkt op je herstel.
 
 
4. Ook is het goed om soepelmakende oefeningen te doen bij rugpijn.
Deze oefeningen mogen geen pijn doen in uitvoering en moeten vooral fijn aanvoelen. De volgende oefeningen zijn goed om ‘s morgens voor het opstaan en savonds voor het slapen te doen:
  • Ga op de rug liggen met gebogen benen, voeten op de grond. Beweeg beide knieën tegelijk naar links en vervolgens naar rechts. Houdt daarbij de voeten op de grond en de knieën tegen elkaar. Armen opzij neerleggen, iets onder schouderhoogte, handpalmen naar het plafond.
Oefening 1
  • Ga op de rug liggen; de benen gestrekt. Schuif om en om een gestrekt been weg bij de taille, in het verlengde van de benen. Met andere woorden; duw de benen één voor één van je af.
Oefening 2
  • Ga op de rug liggen en trek om en om een gebogen knie naar je borst. Laat je andere been in gebogen houding staan.
Oefening 3
  • Ga op de handen en knieën zitten en beweeg je billen naar je hakken, terwijl je handen zo ver mogelijk weg blijven staan.
Oefening 4
Persoonlijk favoriet..
 
 
 
5. BLIJF OPTIMISTISCH. De meeste lage rugpijnen gaan vanzelf over, zonder de noodzaak voor röntgen en/of onderzoek door een specialist. Vermijd overdag liggen in bed, eenmaal op de been is de kans op een voorspoedig herstel veel groter en wordt het risico op een herhaling van klachten minder.
Blijf je na deze adviezen onverminderd last houden (na 2 weken) of worden de klachten alleen maar erger en kun je jouw dagelijkse activiteiten niet meer uitvoeren bel dan naar de praktijk voor een afspraak: 0344-608629
 
 
Of komen de klachten steeds na een aantal maanden weer terug? Maak dan ook een afspraak in de praktijk! We kunnen u dan begeleiden in het versterken van uw rug of adviezen geven in houdings en bewegingsgedrag in uw dagelijkse activiteiten.

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:


Terug naar de vorige pagina >